Comincia con questo post di Francesco Lenzi, il monitoraggio delle "idee" economiche di quelli ("homini novi nec novique") che nel post-elezioni sono destinati a governarci o che, quantomeno, risultano i "tecnici" più ascoltati nella prospettiva delle prossime prevedibili maggioranze parlamentari.
L'interessante "rassegna" diventerà un'entusiasmante galoppata lungo il sentiero delle "pensate" che, nelle previsioni, del "più Europa" al governo, cioè il PUDE (che dovrebbe comunque esprimere dal suo vasto "interno" un governo), daranno corpo alle nuove "manovre", invariabilmente indispensabili a garantire la "crescita e la stabilità" e bla bla bla. "Pensate" che queste fervide menti di intellettuali "europei" hanno già abbondantemente espresso in "pregevoli studi".
Gli obiettivi continueranno a essere dichiarati e, puntualmente, falliti. Ma non gli obiettivi "reali", che, invece, perseguiranno con ferrea determinazione anche a costo delle "vostre" vite: la svendita e la deflazione salariale.
Per questo le "idee" selezionate per questo "simpatico" esercizio di previsioni (facilissimo diranno alcuni di voi), sono tratte da alcuni specifici "prestigiosi autori". Dei "capiscuola" nel "loro" campo. Ma vedrete che ci approssimeremo con grande esattezza agli eventi che ci aspettano, e persino alle parole "d'ordine" che useranno nelle dichiarazioni alla stampa acclamante.
L'articolo ora in commento è la prima "ricognizione" in ordine temporale (risale al 2010); vedremo poi come si svilupperanno le "pensate" più attuali.
A new political deal for Eurozone sustainable growth: An open letter to the President of the European Council
Richard Baldwin, Daniel Gros, Stefano Micossi, Pier Carlo Padoan, Giuliano Amato, 7 December 2010
The unfolding crisis in Europe has focused policymakers’ attention on reducing debt-to-GDP ratios. This open letter to the President of the European Council argues that, while the top part of that fraction is important, the most critical factor in the long run is the restoration of GDP growth – offering several policy recommendations to this end.
The unfolding crisis in Europe has focused policymakers’ attention on fiscal austerity and bailouts. We believe that this neglects a major dimension of the new political bargain – one that must be addressed if we are to deal with the severe problems facing the Eurozone and the EU.
Debt sustainability can only be founded on the sustained growth of our economies. Exclusive emphasis on restoring sound public finances will not suffice. A broader political deal on economic policies and economic governance is needed to lift growth and restore confidence in the future of the Eurozone and the EU. Such a deal must include, together with better-designed measures for fiscal discipline, a decisive drive to accelerate the completion of the single market and strong investment in cross-border infrastructures.
We make these points in a Policy Brief published by CEPS today (Gros et al. 2010) which we are also sending to the European Council as an open letter for consideration at their forthcoming meeting on December 16-17.
The Policy Brief recommends a comprehensive economic policy initiative which could help the European Council turn the corner on the lingering debt and bank crises in Europe. It would help governments match fiscal discipline with higher growth as well as restore a climate of cooperation between the member states. We summarise the gist of the Policy Brief in this Vox column.
We believe that a new political deal on sustainable growth needs to be built on four pillars:
· A reform of the Stability and Growth Pact;
· A reform of Eurozone crisis management;
· Growth enhancing structural reform; and
· Infrastructure investment for the internal market
"Parrebbe" quindi chiaro ai nostri autori che il problema principale per la soluzione di questa grave crisi, che coinvolge l’intero continente europeo, sia il recupero di una crescita duratura dell’Economia. Focalizzarsi solo ed esclusivamente sul rigore dei conti pubblici non sarebbe sufficiente - anche se necessario, ed è un "dogma" mai ben spiegato- a risolvere la crisi europea. Vediamo quindi in che modo recupereremo la crescita perduta e quali sono le riforme che si necessitano.
On the reformed Stability and Growth Pact
The EU is right in seeking a sustainable correction of fiscal imbalances. A critical aspect that requires stronger tools in this context is the quality of consolidation programmes. These should be centred much more on permanently lower growth of current public expenditures, efficiency and growth-enhancing reform of entitlements (pensions), and unemployment support schemes (active labour market policies). A strengthening of relevant provisions in the Stability and Growth Pact legislative texts before Council and Parliament seems in order.
Non si torna indietro dalla strada della compressione dei bilanci statali. Devono essere compresse le spese correnti del bilancio dello Stato. In particolar modo le pensioni e i cosiddetti ammortizzatori sociali. Niente di nuovo rispetto a quanto abbiamo visto sotto il precedente governo che attraverso la riforma delle pensioni (ed il conseguente fenomeno degli esodati) e la riforma del lavoro, ha contribuito ad aumentare la disoccupazione (http://www.ilsole24ore.com/art/impresa-e-territori/2013-01-08/novembre-tasso-disoccupazione-giovanile-094206.shtml?uuid=AbaPtEIH) ed il lavoro in nero (http://www.loccidentale.it/node/119776).
Furthermore, the public debate has placed too much emphasis on the “corrective” arm of the reformed Pact. Greater weight should instead be placed on strengthening the “preventive” arm, which is really where policy coordination within Ecofin and the European Council failed.
To this end, the European Commission’s powers to publish league tables of performance, launch early warnings, and make public its analyses and recommendations on divergent countries should not be subject to Council approval; and reverse voting in the Council on Commission recommendations should apply across the board.
La commissione europea (che ricordiamo è un organo non eletto, ma nominato attraverso accordi politici tra i vari governi, entrambi, governi e commissione, ormai vicinissimi a gruppi finanziari e industriali privati di pressione) deve dotarsi di strumenti preventivi di controllo e sanzione nei confronti di quegli Stati che non rispettassero le politiche dettate dagli organismi europei. Tali poteri dovrebbero essere utilizzati senza il preventivo controllo del parlamento europeo (altrimenti ci sarebbe troppa democrazia per gli standard europei, il che significa "inefficienza" nel perseguire gli interessi prioritari di tali gruppi di pressione)
The most important elements needed to underpin the reformed Pact are the envisaged changes in national fiscal institutions and procedures, which should be made legally binding at EU level. This includes the establishment in all member states of an independent fiscal authority that should be accountable to parliaments and entrusted with the task of publicly assessing the state of accounts, the quality of national consolidation programmes, and their consistency with Council recommendations.
L’elemento più importante di questa attività di rafforzamento sul controllo delle politiche fiscali ed economiche degli Stati membri è quella di svuotare semplicemente gli Stati di questa funzione. Ovviamente se uno Stato non avrà più accesso alle leve fiscali non potrà derogare dalle prescrizioni. Le decisioni sul modo in cui dovranno essere utilizzate le risorse economiche di ciascun Paese ed il controllo del raggiungimento di tali prescrizioni sarà demandata ad un’autorità autonoma (dagli Stati ma non da altri gruppi di potere) nominata a livello Europeo.
Crisis management
The key to making a crisis manageable is a strong financial system able to withstand systemic shocks. Various measures are needed to strengthen market discipline. For one thing, banking supervisors should require intermediaries and institutional investors to pay adequate attention to the Commission’s warnings on the sustainability of sovereign obligations of Eurozone members. Rules limiting excessive credit expansion and risk-taking by financial intermediaries will also affect their willingness to finance risky sovereign debtors. Critical in this respect is a credible promise, in the event that one member state becomes insolvent, not to intervene to relieve its creditors.
Continuando nella considerazione che il pubblico sia fonte di ogni male in economia, si ritiene che per la solidità del sistema economico sia necessario che il sistema finanziario sia credibilmente in grado di "non" finanziare il deficit degli Stati. Seguendo il filone monetarista neo-classico che vuole la Banca Centrale svuotata dal controllo e l’influenza politica, perciò credibilmente in grado di garantire la stabilità della moneta. Su quanto poi sia effettiva tale capacità non esiste ancora (dopo quasi 50 dallo studio originario di Friedman) un pieno supporto scientifico. (http://www.ecb.int/pub/pdf/scpwps/ecbwp746.pdf)
The key issue then becomes how to lend sufficient credibility to the no-bail-out clause with respect to the member states and financial markets. Such a promise must be founded on two pillars.
· The first pillar is a new set of special procedures for bank crisis resolution that will make it possible for any bank, including large cross-border banks, to fail without fully reimbursing creditors and equity holders – with protection strictly limited only to retail depositors (and only up to a threshold). With such a system there would be strong incentives for bank managers and equity holders to limit risk-taking. (For design of a full bank crisis resolution mechanism within the EU, see Carmasi et al. 2010.)
· The second pillar is a European Monetary Fund – the permanent continuation of the present European Financial Stability Fund. The Fund should be endowed with sufficient capital and access to market financing to protect the euro and the EU’s financial system from the fall-out of a sovereign debt crisis. Its mandate should explicitly exclude covering losses of public and private insolvencies.